Hyvinvointineuvoja

Hyvinvointisi parhaaksi

Julkaistu 3.7.17

Muokattu 21.1.18

Enaxium vatsan tasapainoon

Turvottaako tai närästääkö syönnin jälkeen? Pöriseekö suolistossa? Tuliko taas jälleen kerran syötyä liian paljon? Enkä liian rasvaisia ruokia? 

Tärkeä tekijä vatsan toiminnassa on vatsahappojen ja entsyymien tasapaino, jotta ruoka pilkkoutuu oikein. Olisiko aika korjata alkysyy vatsan ja suoliston huonoon toimivuuteen?

Syöt ravinnerikasta ruokaa sekä paljon vitamiineja ja hivenaineita, mutta elimistösi ei ehkä saakaan niitä kuin murto-osan käyttöönsä. Näin käy mm. silloin, kun vatsahapot ovat huvenneet esim. runsaiden tulehduskipulääkkeiden sekä liiallisten vatsahapposalpaajien syönnistä, tai stressistä ja iän myötä suolahapon tuotanto heikkenee. Vitamiinien ja ravinteiden imeytyvyys hapottoman vatsan johdosta voi olla todella heikkoa. Suolistoon meneekin huonosti pilkoutunutta ruokaa, aiheuttaen huonoja happoja, jotka saattavat aiheuttaa närästystä. Vatsahappo- ja entsyymitasapaino pitää olla aina kunnossa. Vatsahapon tehtävä mm. tappaa haitallisia bakteereja, kuten helikobakteerit ja sieniä. Vatsahappo estää myös asetaldehydin haitalliselta vaikutukselta. Vatsahapon tehtävä on ravistella B 12 vitamiini ruoasta, sekä muita vitamiineja.  Vatsahappo on yksi tärkeimmistä ruoansulatukseen vaikuttavia tekijöitä. Hyvinvointimme perusta on toimiva vatsa! Katso lisää ruokavalio-ja terveysvideot

Usein sekoitamme närästyksen liikahappoisuuteen. Useiden tutkimuksien mukaan reilusti yli puolessa närästystapauksissa aiheuttajana on ollutkin vatsan  matalahappoisuus,  eli hapottomuus.

Mistä tietää onko happoja liian paljon vai liian vähän?

Yksinkertainen, turvallinen ja helppo vatsan happotesti:

Lue koko artikkeli

Julkaistu 29.6.17

Muokattu 9.2.18

D3 vitamiinin tärkeys

D3 vitamiinin tärkeydestä ja vähän muustakin

D3 vitamiinin historiaa

Yritän kertoa mahdollisimman lyhyesti kattavan aiheen D3 vitamiinin tärkeydestä. Pikkusen ensin historiaa. Ihminen on syntynyt päiväntasaajan alueelle saadakseen aurinkoa ympäri vuoden. Auringon UV säteilystä ihminen saa D3 vitamiinia ja elimistö valmistaa hormonin mm. ihon ja maksan avulla. Ihmisen muuttaessa pohjoiseen jossa aurinko ei paista kuin muutaman kuukauden aikana kesän aikana riittävän korkealta, niin pimeinä talvikuukausina emme saa D3 vitamiinia auringosta. Paljon keskustellaan saadaanko riittävästi ruoasta, mutta yksinkertainen tosiasia, ei saada. Pitää syödä kilon päivässä D3 vitamiinipitoista kalaa tai juoda 7 litraa maitoa päivässä, kuka sellaisia määriä syö? D3 vitamiinin pitää ottaa purkista.

Lue koko artikkeli

Copyright © 2021. All Rights Reserved.