Hyvinvointineuvoja

Hyvinvointisi parhaaksi

Julkaistu 29.6.17

Muokattu 9.2.18

D3 vitamiinin tärkeys

D3 vitamiinin tärkeydestä ja vähän muustakin

D3 vitamiinin historiaa

Yritän kertoa mahdollisimman lyhyesti kattavan aiheen D3 vitamiinin tärkeydestä. Pikkusen ensin historiaa. Ihminen on syntynyt päiväntasaajan alueelle saadakseen aurinkoa ympäri vuoden. Auringon UV säteilystä ihminen saa D3 vitamiinia ja elimistö valmistaa hormonin mm. ihon ja maksan avulla. Ihmisen muuttaessa pohjoiseen jossa aurinko ei paista kuin muutaman kuukauden aikana kesän aikana riittävän korkealta, niin pimeinä talvikuukausina emme saa D3 vitamiinia auringosta. Paljon keskustellaan saadaanko riittävästi ruoasta, mutta yksinkertainen tosiasia, ei saada. Pitää syödä kilon päivässä D3 vitamiinipitoista kalaa tai juoda 7 litraa maitoa päivässä, kuka sellaisia määriä syö? D3 vitamiinin pitää ottaa purkista.

Mitä D3 vitamiini on?

D3 vitamiini on oikeastaan hormonin esiaste eli kolekalsiferoli, joka vaikuttaa lähes 300 geenin toimintaan. Merkittävämmät näistä on kyky sammuttaa tulehduksia ja kontrolloida solujemme jakautumista oikein. D3 vitamiinilla nostetaan vastuskykyä ja mitä suurempi D3 vitamiini taso, sen pienempi riski on saada tulehduksellisia sairauksia. D3 vitamiini tason saa tietää ainoastaan mittaamalla se verestä. Hyvä taso on 120- 150 nmol/l. Aliravitsemuksen ajatellaan olevan kun taso on alle 75 nmol/l.  Toksisuuden raja on vasta 375 nmol/l, joka normaalioloissa ei ole edes mahdollista. Auringosta sitä ei voi saada liikaa. Mitä korkeampi D3 vitamiini taso on, sitä pienempi riski sairastua tulehduspohjaisiin sairauksiin, kuten flunssaan, diabetekseen, kilpirauhasen vajaatoimintaan, sydän ja verisuonitauteihin, syöpään, reumaan, fibromyalgiaan, dementiaan, sarkoidoosiin tms. D3 vitamiinin taso kannattaisi mittauttaa vuosittain.

D3 vitamiini tason ollessa alhainen, tai jos jokin sairaus sitä vaatii, voidaan ottaa ”terapia-annosta” tuplamääränä. Esimerkiksi, kun on ollut iso leikkaus tai jos on isossa onnettomuudessa, jolloin elimistö joutuu käyttämään paljon energiaa parantumiseen, D3 vitamiini tasot romahtaa. Näistä parantuakseen nopeammin tarvitaan suurempaa annosta D3 vitamiinia. Suomessa usein ihmetellään kevätväsymystä, masentuneisuutta, keskittymishäiriöitä, lapsissa paljon adhd:tä! Yksi iso tekijä on D3 vitamiinin puute kun auringon saannista on jo monta kuukautta, Normaalit D3 vitamiinivarastot on loppuun kulutettu 6 viikossa. Jos mietimme eroa kesän ja talven vointiamme, kesällä ei tarvitse nukkua niin paljon, olemme virkeämpiä, ei ole flunssaa ja muutenkin jaksamme paremmin, mutta mehän saamme aurinkoa ja D3 vitamiinivarasto täyttyy.

Suositukset päiväannoksiksi

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA on määritellyt D3 vitamiinille turvalliset päivittäiset käyttörajat. v. 2012:

  • Aikuiset 100 mikrogramma,
  • 1-10 vuotiaat 50 mikrogrammaa.
  • Alle 1 vuotiaat 25 mikrogrammaa.

Suomen Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran sivuilla (Suomen viralliset) suositukset v. 2014 ovat seuraavat:.

  • D-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti on siis 10 μg / vuorokausi niin lapsille kuin aikuisille.
  • Kahden viikon ikäisestä 2-vuotiaaksi saakka lapsille suositellaan D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä 10 μg / vuorokausi.
  • 2-18-vuotiaille suositellaan D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä 7,5 μg / vuorokausi.
  • Raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan D-vitamiinilisää 10 μg / vuorokausi ympäri vuoden.
  • D-vitamiinivalmisteen käyttöä suositellaan myös heille, jotka eivät käytä säännöllisesti D-vitamiinilla täydennettyjä tuotteita tai kalaa.
  • Yli 75 vuotiaille suositellaan D-vitamiinivalmisteen käyttöä 20 μg/vrk ympäri vuoden. Pienempi annos (10 μg/vrk) voi riittää, jos käyttää säännöllisesti ja paljon D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja kalaa.

En voi ymmärtää, miksi Suomen terveysviranomaiset suosittelevat noin paljon pienempiä annoksia ja suomen kansa sairastuu, vanhainkodit ovat täynnä muistisairaita vanhuksia.

Vielä 1960 lastenlääkäri Arvo Ylpön suosituksesta D3 vitamiinin päiväsuositusannos Suomessa oli 112,5 mikrogrammaa päivässä. Lapsillakin 100 mikrogrammaa päivässä. Yhdysvalloissa keksittiin laittaa D3 vitamiinia virvoitusjuoman joukkoon, ja siellä lapset saivat yli satakertaisia annoksia, huom. satakertaisia silloisiin suosituksiin nähden, eli he saivat yliannostuksia. Tästä ehkä hieman hölmösti pääteltiin, että D3 vitamiini on vaarallista ja annostusta pitää pienentää radikaalisti. Saantisuositukset Suomessa ovat edelleen ilmeisesti tästä syystä aivan liian alhaiset. Esimerkiksi lapsille suositus on vain 10 mikrogrammaa/pvä, joka suojaa ainoastaan riisitaudilta. Järkevää selitystä ei tälle asialle löydy mistään. Muualla maailmalla ollaan tämä virhe jo huomattu, mutta Suomessa jopa pelotellaan korkean D3 vitamiinin vaarallisuudesta, kun se pitäisi olla juuri aivan päinvastoin.

Lapsille sekä aikuisille löytyy hyvä kotimainen, hyvän makuinen D3 vitamiini purutabletti. Arctic Sun tuotteessa on mukana tyrnimarjajauhetta, joka auttaa kuivaan ihoon suotuisasti. Kokeilemisen arvoinen tuote.

Jo äidin odotusajan vitamiinitasot vaikuttaa syntyvän lapsen kehitykseen ja lapsen riskiin sairastua esimerkiksi allergioihin, ihottumiin tai ykköstyypin diabetekseen. Uusimmat tutkimukset maailmalta ja yksi iso tutkimus Kuopion yliopistossa osoittavat, että on löydetty yhteys D3 vitamiinin puutteen ja migreenin välillä. Kiistatta eri tahot ovat samaa mieltä että D3 vitamiini on tärkeä mutta suositusmäärät päiväannoksen kokoon aiheuttaa hyvinkin paljon ristiriitaisia mielipiteitä. Hurjan paljon varoitellaan, ettei vaan saada liian suurta määrää.

Saammeko kesällä riittävästi D3 vitamiinia?
Kesällä saamme auringosta D3 vitamiinia sen aikaa, kun meidän varjomme auringosta on lyhyempi kuin pituutemme. Karkeasti ottaen touko-syyskuun aikana aurinkoisina päivinä keski- ja iltapäivän tunteina ilman paitaa. Jos käytämme aurinkosuojavoiteita, joissa esimerkiksi suojakerroin on 8, se suodattaa D3 vitamiinin imeytymisestä 95 %. Vaikka olemme talvella aurinkolomalla ja käytämme isoja suojakertoimia, niin D3 vitamiinin tankkaus ei välttämättä onnistu. Ja onhan se turvallisempaa ottaa D3 vitamiini purkista kuin polttaa iho, kun muistaa mitkä vaarat siinä tulevat. Hyvän D3:n saanti varmistetaan QMedin ProQD yhdistelmävalmisteella, jossa on mukana rannikonmännyn kuoriuute avaamaan hiussuonistoa ja Q10, ubikinon varmistamaan D3 vitamiinin imeytyminen solujen mitokondrioon,  energiakeskukseemme.

Mitä muuta tarvitaan?
Jos ruokavalio on pääasiassa ns. höttöruokaa, niin silloin on varmasti monen muunkin vitamiinin puutetta. Yksistään D vitamiini ei yksin riitä korjaamaan kaikkea. Osteoporoosin paras ehkäisy on D3 vitamiinin, kalsiumin ja K2 vitamiinin yhdistelmä, yhdistettynä kalaöljyyn tai runsaaseen kalan syöntiin. Aivot on yli 60% rasvaa, ja jos emme saa hyviä rasvoja aivomme ”kuihtuvat” ja mahdollisesti tulee muistisairauksia sekä aivojen alueen oireita. Aivojen toimintaa yllpitämään ja jopa edistämäänn lisäravinteista hyvä yhdistelmä on D3 vitamiini, kalaöljy sekä B ryhmän vitamiinit. Seleeni on ihan yksittäin todella tärkeä verisuonistolle, näin ollen myös aivojen verenkierrollekin. Jos syöt runsaasti kalaa, hyviä kasviöljyjä (oliivi-, avocado-, camelinaöljy), monipuolista ravintoa, vihreitä salaatteja, niin monet vitamiinitarpeet saadaan mutta D3 vitamiinia et saa tarpeeksi.

Yksi tärkeä tekijä on vatsan toiminta.
Vaikka syöt miten paljon vitamiineja ja ravinnerikasta ruokaa, mutta vatsan hapot ovat voineet huveta esimerkiksi runsaiden lääkkeiden syömisestä, tai jostain muusta syystä, kuten vatsa- tai suolistosairaudet. Silloin myös vitamiinien imeytyvyys voi olla heikkoa. Vatsahappo ja entsyymitasapaino pitää olla kunnossa. Lääkkeiden syömisen johdosta saattaa myös ubikinonin tuotanto heiketä maksassa, josta seuraa että D3 vitamiinin läpäisykyky soluihin heikkenee. Tällöin energisyys vähenee, tulee väsymystä, riski sairastua kasvaa ja solujen seinämien joustavuus, kimmoisuus heikkenee. Joustavuus on erityisesti sydämelle tärkeää. Huikean hyvä tuote vatsan tasapainotukseen on QMedin Enaxium, josta löytyy kaikki työkalut vatsan toimintaan!

Copyright © 2019. All Rights Reserved.