Hyvinvointineuvoja

Hyvinvointisi parhaaksi

Julkaistu 27.10.17

Muokattu 12.11.17

Minä ja migreeni osa 2

Minä ja Migreeni osa 1Mitä kuuluu päänsärylleni lokakuussa 2017?

Lyhyesti päänsärkytaustastani:

Noin kolmikymppisenä ja noin 25 vuotta sitten alkoi hormonaalinen migreeni. Se paheni vuosi vuodelta, kunnes viimeiset kolme vuotta ovat olleet joka toinen viikkoa särkyä ja joka toinen ei. Tulehduskipulääkettä on mennyt niin paljon että vatsa oirehtii ja kipuilee heti jos Buranaa tai muita tulehduskipulääkkeitä ottaa. Hormonaalinen migreeni hiljeni lähes kokonaan vaihdevuosien myötä mutta tilalle tuli uudenlainen yöllä herättävä päänsärky. Lähes joka yö, ollut jo runsaan vuoden päivät.Terveyskeskuksen kautta pääsin keskussairaalaan neurologian osastolle tutkimuksiin. Magneettikuvat, uniapnean ja levottomien jalkojen tutkimukset, veriarvot sairauksien pois sulkemiseen yms. Periaatteessa kaikki mahdollinen. Mitään ei löytynyt!! Mikä sinällään tietysti on hieno asia, mutta entä tämä minun päänsärkyni?

Neurologin mukaan diagnoosiksi Hypnic headache – ”herätyskello päänsärky”, joka kuuluu ensisijaisiin päänsärkyihin. Neurologin mukaan hoitona tiedetään kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen ennen nukkumaan menoa otetaan kofeiinia, itse otan 50 mg. Kyllä, luit oikein kofeiinia nukkumaan käydessä. Toinen vaihtoehto olisi indometasiini, joka ei ole erityisen vatsaystävällinen lääke.

Yllätys, yllätys, kofeiini auttaa minulle, ei ehkä ihan kokonaan mutta on huomattava apu. Olen sen lisäksi tehnyt erilaisia kokeiluja ruoka-aineilla ja ravinnelisillä. Muuttuvia tekijöitä on aina niin paljon ja olenkin todennut että me ihmiset olemme niin monimutkaisia paketteja että huh huh! Kaikki vaikuttaa kaikkeen!

Mikä minulla nyt sitten kaikkein eniten on auttanut?

  • Ihan selkeästi vähähiilihydraattinen ruokavalio, sokeri minimiin sekä vehnää mahdollisimman vähän.
  • Aamulla otan vahvaa monivitamiinia, jossa mukana suoliston kuntoa parantavaa laktoferriiniä. Lisäksi omega 3 kalaöljyä ja nyt kokeilussa on myös ubikinoni 150 mg/pv.
  • Iltapalan yhteydessä otan 260 mg L-tryptofaania, magnesiumia 100 mg sekä 50 g kofeiinia. Ei yhtään kipulääkettä ole tarvinnut ottaa pian pariin kuukauteen, jihuuu!!!

Minulle on tullut yllätyksenä jotain, mitä en aiemmin ollut hoksannut: Minulla on aivan selkeästi myös histamiini-intoleranssi. Useimmilla, kuten myös minulla punaviini saa migreenin aikaiseksi todella nopeasti, joka on siis tyypillinen oire. Siksi en enää juo punaviiniä. Puhutaan punaviinin tervehdyttävästä vaikutuksesta, mutta ei minulla. No en enää ihmettele, koska punaviinissä on sekä asetaldehydiä että histamiinia. Minä myös aiemmin ajattelin, että banaani on hyväksi iltaisin sen sisältämän tryptofaanin vuoksi. Mutta banaanikin sisältää histamiinia ja siten tekee minulle päänsärkyä. Kun jätin banaanin pois, särkyä oli heti vähemmän. Voin syödä banaanin päivällä mutta en illalla. Mitä? Miten tämä voi olla näin tarkkaa? Mutta näin se vaan minulla näyttää olevan. Sokeripitoiset ruoat ja herkut kivistää otsassa jo alle puolen tunnin.  Paitsi lisäaineeton tumma luomusuklaa. Luomusuklaata olenkin nyt ottanut makeanhimoon!

Miksi elimistöni on muuttunut näin herkästi reagoivaksi? Hyvä kysymys? Siihen ei uskoakseni kukaan osaa vastata, ainakaan varmaa syytä. Itse tiedostan, että vatsassani ja suolistossani on suurin ongelma ja alkuperäinen syy on tulehduskipulääkkeet sekä jonkin verran myös epäterveellinen ruokavalio. En ole aikuisena syönyt juurikaan mitään vitamiineja, en edes D3 vitamiinia 🙈🙈 Kuka sitten koko ikänsä olisi syönyt terveellisesti? No ei kukaan.

Minkä arvelen minulle olevan syy ja seuraus.

  • Tulehduskipulääke vähensi vatsan suolahappotasoa.
  • Sen myötä suolistoon tuli tulehdusta ja imeytymishäiriöitä.
  • Vatsahappoa kun on liian vähän, silloin asetaldehydi pääsee vaikuttamaan helpommin. Asetaldehydi puolestaan irrottaa histamiinia ruoka-aineista.
  • Histamiini saattaa tehdä joillekin päänsärkyä. Minä tunnistan itseni tuosta.
  • Asetaldehydiä on esimerkiksi jugurtin hapatteessa sekä glutamaatti-aromivahventeessa (E621), soijakastikkeessa, punaviinissä, oluissa.
  • E621 -lisäainetta käytetään makkaroissa, lihaleikkeleissä , nakeissa. Se on tosi yleisesti nykyäänkin käytetty lisäaine, vaikka se on jo Tanskassa kiellettyjen listalla.
  • Onneksi alkaa jo olla suomalaisia yrityksiä, jotka ovat jättäneet E621 -lisäaineen pois.

Tulevaisuuteni jatkuu vatsan ja suoliston kuntoa parantavalla ruokavaliolla. Uskon siihen, mitä Hippocrates jo lähes 2500 vuotta sitten sanoi: ” Kaikki sairaudet alkavat suolistosta” Tulehduksia poistava ruokavalio, mukaan laktoferriiniä, jonka saan kivasti monivitamiinin yhteydessä,  D3 vitamiinia ja omega 3 kalaöljyä. Esimerkiksi suoliston pintasolukko uusiutuu 4 viikossa ja punasolut 3,5 kk:ssa. Pitää siis olla kärsivällinen muutosten kanssa, mutta onhan tässä koko loppuelämä aikaa!

Copyright © 2019. All Rights Reserved.