Hyvinvointineuvoja

Hyvinvointisi parhaaksi

Julkaistu 28.6.17

Muokattu 11.8.17

Mistä sairaudet poksahtaa?

Funktionaalinen ravitsemus

Olen perehtynyt funktionaalisen lääketieteen ravinnetehosteisiin sekä funktionaalisen ravitsemuksen vaikutusta kansantauteihin ja tulehduspohjaisten sairauksien syntyyn. Terveydenhoitohenkilöt jotka sanovat että ruoasta saa kaiken tarvittavat ravinteet, on ihan höpö höpö juttua, tai kyllä ruoasta saisi jos söisimme oikein ja oikeita ruokia.
Ruokateollisuus muokkaa ruoat sellaiseen muotoon että ravinteet ovat lähes kokonaan hävinneet. Kasvit sisältää on yhä vähemmän ravinteita maaperän köyhtymisen vuoksi, jonka tehoviljely on saanut aikaan. Ruoissa on paljon lisäaineita ja käsiteltyjä rasvoja sekä sokeria. Olin taannoin luennolla jossa kehotettiin ostamaan kaupasta ainoastaan ruokia joissa ei ole tuoteselostetta mukana. HeVi-osastolta sekä liha- ja kalatiskiltä, myös luomua. Luomukanamunat ovat erittäin suositeltavia, niiden omega 3 pitoisuuden vuoksi. Siinäpä se, niistä on edes mahdollista saada ravinteita riittävästi.

Länsimainen ruoka sairastuttaa

Meidän kaikkien tulisi tiedostaa että länsimainen teollinenruoka tekee elimistöömme omega 6:n ja omega 3:n rasvahappojen epätasapainon, joka puolestaan saa meidän elimistöön matalatulehdusta. Kun matalatulehdus aikansa elimistönsä jyllää, ennen pitkään siitä seuraa sairauksia, usein jo lapsilla. Useimmille ensimmäisenä tulee sairaus jonka suvun heikkousgeenin olemme perineet. Ruokakulttuurilla on myös valtava merkitys. En kirjoita ulkopuolelta saaduista altistuksista muuta kuin että jos meidän vastuskykymme olisi riittävän vahva, emme ehkä altistuisi ulkopuolisiin tekijöihinkään niin helposti. Otetaan esimerkki on iso ryhmä ihmisiä jotka kaikki saavat influenssa tartunnan, no kaikki eivät sairastu, miksi? Koska osalla on niin hyvä vastuskyky, tartunnan saavat kaikki mutta osa vaan sairastuu.

Ruokakulttuuri periytyy

Toinen hyvä esimerkki on kun meidän suvussa on tapana sairastua, otetaan nyt vaikka kakkostyypin diabetes. Kyllä taipumus on suvussa ja varmasti geeniperimä vahva mutta vielä suurempi tekijä on että meidän suvussa on ollut aina tapana syödä samalla tavalla. Sokeria syömällä tulee sokeritauti, näin se vaan menee, sekä toisille tulee vielä helpommin. Ruokakulttuuri periytyy vanhemmilta lapsille. Samoin tapa ottaa ravinnelisiä tai vitamiinia. Oman kokemukseni mukaan koska olen haastatellut lukuisia perheitä, heidän kuten omassakin lapsuuden kodissani ei uskottu ravinnelisien voimaan. En ollut siis lapsena saanut purkkivitamiineja kotona niin eivät myöskään saaneet omat lapseni. Nyt on katkaistu suvun perinne, minä syön ja myös lapseni syö. Koska uskon suojaravintoaineiden riittävän saannin suojaavan meitä monilta sairauksilta ja ennen kaikkea voimme paremmin ja olemme energisempiä.

Perusvitamiineista

Syömme lääkeitä hurjat määrät, ihmisiä jopa kuolee lääkeiden johdosta. Lääkkeitä tarvitsemme tottakai kun meille on jo sairaus, niiden oireiden lievittämiseen/parantamiseen. Sairastuessa meillä on jo kiire alkaa miettiä, mistä tuo sairaus johtuu, voisinko tehdä asialle jotain, olisinko ennakkoon voinut tehdä jotain? Kyllä ennakkoon olisit voinut tehdä mutta eipä se vieläkään liian myöhäistä ole lähteä hakemaan sairauden alkusyytä, ja lähteä hoitamaan sitä. Hoida terveyttäsi saatat päästä jopa lääkkeettömäksi. Toki nyt varoituksen sana, omin päin ei pidä lähteä lääkitystä purkamaan vaan aina lääkärin valvonnassa. Itse en myöskään koskaan kehota lopettamaan kenenkään lääkityksiä.

Terveyttä ruokavaliolla ja ravinnelisillä voit alkaa hoitamaan lääkityksestä huolimatta, voit jopa yllättyä vaikutuksista.

Tässä välissä pitää kertoa puolisostani jolla oli kourallinen lääkkeitä jos johonkin asiaan. 3 kk sen jälkeen kun olimme alkaneet oikeasti hoitamaan terveyttä ruokavaliolla ja ravinnelisillä. Puolisoni sanoi, en olisi ikinä uskonut kuinka paljon ravinnolla on merkitystä omaan olotilaan. Niinpä, voi kunpa kaikki ymmärtäisivät että ravinto on paras lääkkeemme, ja toiseksi tärkeämpänä tulee liikunta sekä veden juonti. Nyt ette saa ymmärtää väärin en tarkoita etteikö oteta lääkettä kun siihen on riittävä peruste. Ja on sairauksia jota pitää lääkitä mahdollisesti loppuelämä. Mutta jos aletaan antaa nuorelle teinille mielialalääkettä jonka masennuksen ja väsymyksen voitaisiin hoitaa D3 vitamiinilla, ja omega 3 öljyllä, lisäraudalla sekä hyvällä ravinnolla. En näe riittävää perustetta alkaa antamaan nuoren kehittyville aivoille synteettistä lääkettä, joissa on itsetuhoisia sivuvaikutuksia. Jos ravintona on kevyttuotteet ja -juomat, sokereita ja vaaleita jauhomössö ruokia, miten me kuvitellaan että kasvavat nuoret saavat riittävästi ravintoa, eihän ne voi millään jaksaa nykyisessä vauhdissa hamppareitten ja pipareitten sekä kokiksen voimalla. Ei nakeissa ja kalapuikoissa ole mitään ravinteita, vatsan täytettä hetkeksi. Vielä kun on puutosta D3 vitamiineista ja hyvistä rasvoista joita aivomme tarvitsevat, ei ole ihme että nuoriso voi huonosti.

Perheiden syömiskulttuuria olen sivusta seurannut. Eräänkin perheen lapsi söi hampurilaisen puolikkaan nälkäänsä, meni puoli tuntia kun lapsella oli nälkä uudestaan. Tai syödään vaikka jäätelötuutti, menee hetki, lapsella on nälkä uudestaan, tottakai kun ei niissä ole mitään mikä pitäisi nälkää. Syödään taas lisää jotain höttöruokaa, uudestaan ja uudestaan, sokeri on koholla ja insuliinituotanto koko ajan käynnissä. Siitä se riski sairastua lähtee. Aivot eivät saa tarpeellisia ravintoaineita, tulee keskittymishäiriötä ja levottomuutta. Kouluruoka on lasten mielestä pahaa ja siksi ruokatunnilla mennäänkin kadun toiselle puolelle hakemaan kaupasta energiajuomaa, tai karkkia. Tottakai herkuttelupäiviä saa ja pitääkin olla, mutta joka päivä? Myönnän itsekin olen toiminut myös aikanaan samoin, suurimmaksi osaksi tietämättömyyttäni. Siksi pidän niin tärkeänä että ottaa selvää asioita, ettei tietämättään jätä asioita tekemättä.

Valinnan vaikeus

Tänäpäivänä on ristiriitaisia ravinto-ohjeita, yksi sanoo sitä ja toinen tätä. Ketä uskoa? Et voi uskoa kuin itseäsi ja elimistöäsi. Mitä suosittelen. KOKEILE! Kokeile eri ruokavalioita, kokeile ottaa lisäravinteita. Kokeile muutama viikko tai kuukausi huomaat sen olotilassasi. Kokeile olla ilman lisättyä sokeria, ei ole muuten helpoimmasta päästä aloittaa, koska sitä on joka paikassa. Kokeile olla viljattomalla tai maidottomalla. Itselleni homogenoimaton ja luomu maito sopii mutta normi maidot ei. Minulle kauraleipä sopii mutta ruisvehnäleipä ei.

Halutettasi tarkempia ohjeita ruoka-aineiden valintoihin tai matalatulehduksen poistamiseen vinkkejä, lähetä sivujen alla olevalla kaavakkeella viesti. Lähetän sähköpostilla maksuttoman tiedoston ohjeista. Ohjeista joilla puolisoni ja minä onnistuimme painonpudotuksessa. 

Copyright © 2019. All Rights Reserved.