Hyvinvointineuvoja

Hyvinvointisi parhaaksi

Julkaistu 28.7.17

Muokattu 12.11.17

Ei yksittäinen ruoka ja vitamiini vaan vastustuskyky ja elämäntapa

Omia ajatuksiani ja pohdintoja, jotka kumpuaa osaksi omasta kokemuksestamme.
Olemme olleet puolisoni kanssa elämäntaparemontilla jo muutaman vuoden, hyvillä tuloksilla. Paino on pudonnut ja pääsääntöisesti lääkityksistä päästy eroon. Ihan huippu fiilis! Veriarvot ovat nyt hyvät, sitä ne eivät todellakaan olleet edellisvuosina! Aiemmin Buranaa syötiin kuin leipää sekä paljon muita lääkkeitä.

Huono lähtötilanne
No mutta juu! Seuraan monia facebook-ryhmiä, lähipiiriä, kuka on saanut mistäkin apua migreeniin, väsymykseen, jaksamiseen, kilpirauhasen vajaatoimintaan, painon pudotukseen ja vaikka mihin. Mietin usein näitä kommentteja lukiessani, ehkä jo yksittäisen asian korjaamisesta saadaan pikkusen apua. Hyvä niin!

  • Kunto on huono.
  • Vitamiineista; hiven -ja kivennäisaineista vajausta.
  • Ylipainoa.
  • Matalatulehduksia.
  • Vastustuskyky heikko.
  • Väsyttää.
  • Ruokailutottumukset mitä sattuu.
  • Sisäilmaongelmia.
  • Mahdollisesti jo lääkityksiä, jotka entisestään sekoittaa elimistön toimintaa.
  • Stressiä kiireisessä elämässä ja nukumme huonosti.

Meillä on siis paljon asioita pielessä. Miten elimistömme reagoi? – Sairauksilla.

Olen erityisen surullinen siitä, kun monet ajattelevat, että lääke (synteettinen lääke) on ainoa joka voi auttaa. Lääkettä lääkkeen päälle. Akuutin sairauden oireisiin ja hoitoon pitää toki ottaa lääkkeet, mutta sen myötä pitäisi myös yrittää lähteä korjaamaan sairauden alkusyytä ja omia elintapoja? Ei ne sairaudet tipahtele taivaasta juuri sinulle, vaan ne tulevat elintapojen ja ympäristötekijöiden myötä.

Vastustuskyky

Tiedän teistä monen ajattelevan, että minulla on tuo sairaus geeneissä, en voi sille mitään. Pitää paikkansa siinä mielessä, että alttius saada tiettyjä sairauksia on geeneissä, mutta sairauksien tulemisen riskejä voit pienentää ruokavaliolla, ravinteilla, liikunnalla ja elintavoilla. Ensimmäinen askel numero yksi; vahvista vastustuskykyäsi. Maailma on mitä on, myrkkyineen kaikkineen, mutta mitä sinä voit tehdä? Voit nostaa omaa vastustuskykyäsi. Miten se tehdään? Ravinteilla, vitamiineilla ja terveellisellä ruoalla sekä liikunnalla. Ei se mitään poppatiedettä ole. Mikä on terveellinen ruoka, se on jo ristiriitaa aiheuttava kysymys ja monen mielestä se on enemmänkin kuin poppatiedettä.

Kun lähdemme korjaamaan asioita, otetaan ensin vaikka yksi vitamiini lisää tai vähenetään sokeria ruokavaliossa, niin huomaamme jo siitä muutosta. Useimmiten lähtötilanne on niin pielessä, että yksikin pieni muutos jo vaikuttaa. Nyt muistutan, että useimmilla lähtötilanne syntyessä oli kuitenkin hyvä. Itse en enää voi määritellä sitä, mikä meillä auttoi kaikkein eniten, kun olemme korjanneet jo niin paljon asioita. Puhun yhä enemmän kokonaisvaltaisen elämäntapamuutoksen puolesta. Siinä ei ratkaise yksittäinen vitamiini, vaan vitamiinit, hivenaineet ja ruokavalio ja liikunta, kaikki tasapainossa.

Omassa remontissamme olemme saaneet apua Q10:sta, se on parantanut asiaa jo paljon. Mutta mikä muu meissä oli pielessä? Saattoi olla B-ryhmän vitamiineista vajetta tai D3-vitamiinista, hyvistä rasvoista, omega 3:sta ehkä seleenistä tai magnesiumista. Näin jälkikäteen emme voi sitä tietää.

Todellisen tilanteen tietäät mittauttamalla hivenaineet verestä. Valitettavasti Suomen terveydenhoitolaitos/lääkärit eivät yleensä mittauta hiven-tai kivennäisaineita, ei edes D vitamiinia. Yksityiset laboratoriot tarjoavat hivenainepaketteja, jotka maksavat aika paljon. Kannattaakin vertailla laboratorioiden hintoja, niissä on melko isoja eroja. Pitemmällä juoksulla ne kuitenkin kannattaisi mittauttaa. Onhan sinulla loppuelämä vielä elettävänä. Haluatko elää sen sairaana ja huonokuntoisena vai mahdollisimman terveenä?

Terveyteesi voit elintavoillasi vaikuttaa paljon. En sanoisiisi näin, jos meillä ei olisi omakohtaista kokemusta asiasta. Voin syvällä rintaäänellä hehkuttaa, sillä tiedän mistä puhun. Painonhallinta meidän perheessä ei tarkoita nälässä olemista, tai mielestämme emme syö mitenkään tylsästikään. Terveellisen ruoan saa tehtyä hyvin maukkaiksi. Mausta ja kokeile, käytä mielikuvitusta! Esimerkiksi, tällä viikolla juuri kuivasin ison kasan lipstikkaa ja lopuksi sauvasekoittimella jauhoin sen ihan hienoksi jauheeksi. Lipstikkaa kuivattuna voi käyttää mm. keittoihin mausteeksi ja moneen muuhun.

Kuinka meidän länsimainen ruokakulttuurimme onkaan antanut luvan syödä näin epäterveellisesti. Paljon sokeria ja huonoja hiilihydraatteja, epäterveellisiä rasvoja, höttöruokaa, juomisista puhumattakaan. Tiedän olevani tylsä kun sanon että herkuttelupäiviä ei saa olla kuin pari kolme kertaa kuukaudessa, maksimissaan kerran viikossa. Mitä herkuttelupäivät tarkoittaa? Pizzoja, sipsejä, kermakakkuja, pipareita, leivonnaisia, makeita jälkiruokia, vaaleita piirakoita ym.

Luin hetki sitten artikkelin, jonka mukaan meidän köyhyysgeenit eivät ole muuttuneet vuosisatojen aikana. Mitä se tarkoittaa? Menneisyydessä ihmisillä on ollut nälkä läsnä lähes koko ajan. He ovat pärjänneet todella pienellä määrällä ruokaa ja niukalla ruokavaliolla. Nykypäivänä niukalla ravinnolla selviävä elimistömme ei ole sopeutunut tämän hetkiseen yltäkylläisyyteen. Ei ainakaan runsaaseen sokerin ja hiilihydraattien syömiseen. Sokeria ei ole juuri ollenkaan ollut historiassa eikä, vaaleita leipämössöjä.

No ei se minunkaan suu tuohesta ole, kyllä juustot, leivokset ja suklaakakut maistuvat ihan taivaallisen hyvältä Riesling valkoviinin kera. Ne ovat niitä herkuttelupäivän juttuja, eivätkä joka päiväisiä.

Elämä on täynnä valintoja, ruokavalion, liikunnan, ihmissuhteiden, elintapojen, kaiken suhteen!
Vanha sanonta: Omena päivässä pitää lääkärin loitolla
Kuinka sinä valitset elää?

 

Copyright © 2019. All Rights Reserved.